Archive

Posts Tagged ‘Shayne Currie’

The Donghua Liu Affair: One Year On

15 July 2015 8 comments

.

composite header - donghua Liu Affair - v2

.

1. The Stage is Set

Just over one year ago, the NZ Herald published a series of stories relating to a then-eleven year old letter written by then-Labour leader, David Cunliffe; alleged “big donations” made to the Labour Party by migrant businssman, Donghua Liu; and other assorted (and somewhat dubious) allegations of “impropriety”.

.

NZ Herald - Businessman gifts $150k to Labour Party - Donghua Liu - David Cunliffe - letter for immigration nz

.

NZ Herald - Businessman gifts $150k to Labour Party - Donghua Liu - john armstrong - david cunliffe resignation

.

NZ Herald - Businessman gifts $150k to Labour Party - Donghua Liu - David Cunliffe - $100,000 bottle wine

.

A time-line of events is outlined here: The Donghua Liu Affair:  Damn lies, dirty tricks, and a docile media

Judging by the activities of the office of the Minister for Immigration; TV3 journalist, Brook Sabin; NZ Herald personnel Shayne Curry, Tim Murphy,  Jared Savage,  and John Armstrong;  blogger Cameron Slater, and assorted right-wingers, it is also evident that there was a high degree of collusion between these parties.

One day before the Herald launched it’s “exclusive” that David Cunliffe had written an eleven year old letter on behalf of Donghua Liu, right-wing blogger “Barnsley Bill” (Russell Beaumont) posted this cryptic comment on blog, ‘The Dim Post‘;

.

barnsley bill - russell beaumont - donghua liu - nz herald - the dim post

.

Hours before Jared Savage’s story (David Cunliffe wrote letter supporting Liu’s residency bid) went live on-line at 2.29PM, Twitter chatter between the Herald’s Editor, Shayne Currie, and sundry right-wing characters were gleefully anticipating the release;

.

shayne-curry-twitter-nz-herald-donghua-liu-david-cunliffe-immigration-nz1

.

Some Tweets have been deleted by their authors – but the screenshot above is a permanent record of  the conversation. (Acknowledgement to  co-writer, ‘Hercules’, for uncovering this part of the story.)

But the ‘clincher’ was this post, on far-right blog, ‘Whaleoil‘, published at 12.57PM – an hour and a half before the Herald published Savage’s story at 2.29PM;

.

donghua liu - nz herald - whaleoil - cameron slater - jared savage - david cunliffe

.

See full story revealed here: The Donghua Liu Affair: The Players Revealed

Even the Prime Minister could not resist chipping in with his own “nudge, nudge, wink, wink” reference to being privy to more information, as he stated the following morning (19 June) after Savage’s story went live. As Savage reported;

Speaking from the East Lawn at the United Nations this morning, Mr Key said he had heard rumours that Mr Liu had given more that $15,000.

“I’ve heard the rumours and we’ll see what actually comes out but I’d be very, very amazed if the amount is $15,000,” he told New Zealand reporters.

Key’s reference to “$15,000” related to allegations made by the Herald that Liu paid that amount for a book autographed by then-Labour leader, Helen Clark. On 16 June, Savage wrote;

But the Herald can reveal Liu, 53, also paid $15,000 at a Labour Party auction in 2007 for a book signed by Helen Clark, the Prime Minister at the time, according to a party source.

On 22 June, Herald journalist, Bevan Hurley, reported on the now-mythical $100,000 bottle of wine;

Millionaire businessman Donghua Liu spent more than $150,000 on the previous Labour government, including $100,000 on a bottle of wine signed by former prime minister Helen Clark at a party fundraiser.

The embarrassing revelations are contained in a signed statement from Liu, which the Herald on Sunday has obtained.

The Herald’s sole informant was migrant businessman, Donghua Liu. (More on this point later.)

2. Retractions

But only three days later, as Labour hit back demanding evidence of Liu’s claims and pressure mounted on the Herald to “put up or shut up”, a new, revised, statement appeared;

.

NZ Herald - Donghua Liu's new statement on Labour donations - Donghua Liu - David Cunliffe - $100,000 bottle wine

.

Savage wrote;

Liu, to whom Labour gave permanent residency against official advice, says his earlier signed statement on the wine auction was “capable of two meanings” and after repeated inquiries from the Herald he says he wants to clarify what he spent the $100,000 on.

[…]

He said the figure was the total payments to Labour and its politicians which included the wine auctions, a $2000 donation to the Hawkes Bay Rowing Club, the Yangtze River trip and anonymous donations to MPs.

“I have no reason to inflate this number. It’s as best as I can remember,” said Liu.

The Herald’s back-tracking continued when this editorial appeared on 27 June 2014;

.

NZ Herald - Editorial - Cries of bias will not stop reporting - Donghua Liu - David Cunliffe - $100,000 bottle wine

.

The editorial bluster continued until the un-named author came to the salient point;

“At the weekend, the Herald on Sunday reported from a signed statement by Liu in which he appeared to claim he spent $100,000 on wine at a Labour fundraiser and $50,000-$60,000 hosting former Labour MP Rick Barker in China. The paper verified the document was from Liu and put its claims to Mr Cunliffe and the Labour Party.

On Wednesday, Liu provided the Herald with another statement, after being pressed for more detail, in which he corrected his previous implication that $100,000 was paid for a bottle of wine and limited his total spend on Labour and its MPs when it was in power to “close to $100,000”.

The Herald immediately published his clarification, with prominence on our website, where it remains, and amended the Herald on Sunday story online. The Sunday paper will publish a clarification this weekend.

Liu’s mis-statement, however, has been grasped as proof of Herald complicity in a plot against Labour. The claim is risible, across the range of political coverage but also explicitly over the Herald’s investigation of National and Labour and their damaging cosiness with Donghua Liu.

We regret having reported inflated and conflated dollar figures.”

On-line public commentary following the editorial was scathing and in no mood to be mollified by this Clayton’s apology (if that is what it was intended to be). No wonder it was eventually closed down.

3. Press Council Complaint & Consequence

On 5 July 2014, I laid a complaint with the Press Council regarding the nature and content of the Herald stories.  The  complaint referred to several Herald articles omitting to mention Cunliffe’s letter being eleven years old; that no evidence had been presented to support Liu’s claim he had paid $15,000 for a book , nor $100,000 for a bottle of wine; that the Herald had not released the full text of Liu’s signed statement, and other examples of misreporting and lack of evidence.

(Full text of complaint here.)

On 21 August 2014,  the Press Council deliberations yielded it’s decision.

Despite the complaint against the Herald being dismissed by the Press Council (hardly a surprise), it is noteworthy that the Council did issue one admonishment against the paper;

We accept in part the criticism from both Mrs Lyons and Mr Macskasy regarding the reliance on information from Mr Liu only, including his signed statement. It can correctly be distinguished from the Cunliffe letter released under the Official Information Act. We do not consider there is any obligation on a newspaper to publish it in full. While they were entitled to rely on such a statement as part of the factual basis when reporting the paper failed to adhere to a basic tenet of journalism…the need to have confirmation from a second source.

(Full text of Decision here.)

In fact, the entire series of stories emanated from just one man: Donghua Liu. Not only was the businessman’s story uncorroborated, but the Herald was reluctantly forced to concede that several of Liu’s “facts” were simply incorrect.

There is also the strange involvement of Cameron Slater, Russell Beaumont, and other sundry assorted right-wing characters, who were party to the Herald’s story.

On top of which was the even stranger fact that the Herald’s OIA request (made by Jared Savage on 16 June 2014) into Donghua Liu’s immigration was processed within 48 hours – a feat unheard of when it comes to Official Information requests.

(Full text of Immigration NZ letter here. Full story here.)

4. The Herald’s Promises of  more “evidence” and “details” to come

Part of the Herald’s defence was that the Donghua Liu investigation was on-going and more revelations were to follow. The following comments by the Herald’s then-editor-in-chief promised the following;

Tim Murphy, email to Frank Macskasy, 27 June 2014

“We are continuing to investigate the payments from Donghua Liu and the circumstances of his various migration approvals.”

Tim Murphy, email to Frank Macskasy,  4 July 2014

“We fully expect further details to come will show the  Herald’s earlier reporting to have, as we have known throughout, been accurate and soundly based.”

Murphy made similar commitments to the NZ press Council as part of their defence against complaints in the handling of Dongthua Liu’s allegations;

Tim Murphy, email, 7 July 2014 & NZ Herald statement to NZ Press Council, 15 July 2014;

“We stand by our report that a book was purchased and expect further ‘evidence’ of this to be made public shortly.”

Tim Murphy, ibid

“You seem to have accepted without question MP Rick Barker’s claim he attended only a staff party in China.  We do not accept this and expect further details of the hospitality for him and others in China to be revealed in due course.”

To date, no further evidence, nor details, have been forth-coming.

I wrote to Shayne Currie, the Herald’s recently-appointed editor, asking;

It is now one year on from the Donghua Liu Affair, which ranged from 18 June 2014, to 27 June 2014, when  several allegations were made regarding David Cunliffe, Rick Barker, and the NZ Labour Party.

At least one of those allegations (a so-called “$100,000 bottle of wine”) was retracted by your paper. Another allegation, of a so-called “$15,000 book signed by Helen Clark”, was never proven.
Two complaints to the NZ Press Council were, for the most part, not upheld, though your paper was roundly criticised for sole reliance on only one source (Donghua Liu), and not confirmed from a second source. The Press Council stated in it’s findings that this was a failure of a basic tenet of journalism.
On several occassions, the then-editor of the Herald, Tim Murphy,  stated that the investigation into this story was on-going and expected further details and evidence to emerge.
I refer you to statements made by Murphy;
[See statements above by Tim Murphy]
As it has now been exactly one year since the Donghua Liu Affair, are you able to advise me as to what further “details” and “evidence” the Herald’s “continuing investigations” have uncovered?
I will be seeking comment from other ‘players’ in this story, and felt it fair that I seek your comments as well, to present some degree of balance.
I will be happy to present any comment you wish to make, verbatim.

As this story is published, Currie has not replied to my emailed questions.

5. A response from Labour’s Mike Williams

Former Labour Party President, Mike Williams, was more forthcoming when I questioned him on the Donghua Liu Affair. On 8 July, Williams told me;

“I was incensed by this. Because if the Labour Party had picked up $150,000 I would’ve known about it.”

This was all founded on bullshit. There were no donations from Donghua Liu. Not a cent.”

Williams was scathing of the manner of the Herald’s reporting of Donghua Liu’s claims;

“This story was just total bullshit, it was front page bullshit. They kind of withdrew from it, but it did damage the Labour Party at a time when it didn’t need much damage.

There’s gotta be a withdrawal or apology, I would have thought.”

6A. Conclusion

In a previous chapter of the Donghua Liu Affair (The OIA Gambit), ‘Hercules’ and I wrote;

What appears to be an orchestrated  Beehive plot to dig dirt for throwing at Labour leader, David Cunliffe, ahead of a crucial parliamentary debate is revealed in a paper trail linking Immigration Minister, Michael Woodhouse, and the Parliamentary Press Gallery offices of the New Zealand Herald and TV3.

Hatched in National’s anticipation of a hammering in a debate on Wednesday 18 June (note the date) prompted by the resignation of ACT leader, John Banks, the plot was pivotal on having Cunliffe first deny helping Auckland businessman Donghua Liu with his residency application – before producing an eleven-year-old letter from Immigration’s files as proof that the Opposition leader was either a liar or had suffered serious brain fade.

On its own, the letter was innocuous…

…What is certain is that the real reason for the urgent 48-hour response to the OIA requests was to ensure that the Cunliffe letter was in the public domain by midday on Wednesday 18 June.

The same day that the government was facing a torrid questioning by the Opposition after the conviction and resignation of ACT MP, John Banks. A government that desperately needed a credible diversion. Relying on another beneficiary-bashing story from Paula Bennett was simply not tenable.

This was the a Dirty Trick of the highest order, involving an eleven year old letter; complicit media looking for another  easy sensational news story; Ministers with connections to right wing bloggers; and journalists who run with the pack instead of asking questions that might yield real answers.

As they say in law enforcement circles; Motive. Means. Opportunity.

The government had all three.

This was the real story behind the Donghua Liu Affair.

However, there is more to it than that.

The motivation of the National government to smear and destroy David Cunliffe’s credibility is fairly obvious. With National facing an election later that year (2014), a resurgent Labour Party led by a new leader was the last thing they needed.

But there were two other players in this Affair…

6B. Donghua Liu

As I wrote in a previous chapter on this Affair (The impending final act and curtain-fall in this smear-campaign), the Herald came into possession of the first of two statements by Donghua Liu (neither of which have ever been released publicly, despite ongoing demands for transparency);

The date on Liu’s “signed statement” – 3 May – was only two days after Maurice Williamson’s enforced resignation after being found out attempting to influence a police investigation into Liu’s assault on two women.

The close timing of Williamson’s resignation and the date on Liu’s “signed statement” was a critical mistake on the part of those responsible for this smear campaign. It ties the two events together. I believe Key’s senior media strategist, Jason Ede, and right-wing blogger, Cameron Slater were probably involved.

The motive for the smear campaign was an act of utu, in retaliation for Labour prosecuting revelations against Maurice Williamson.

Interestingly, the Herald political reporter who wrote the Donghua Liu stories made a passing reference to Maurice Williamson as well, in an email to me dated 17 July, last year;

It all started with queries about his citizenship while the Nats were in power, against advice, specifically after Maurice Williamson writing an email in support in 2010…it eventually led to Mr Williamson’s resignation as a Minister for intervening in a police matter and the discovery that Liu was also lobbying Immigration Minister Woodhouse to change policy. –  Jared Savage, email, Thu, Jul 17, 2014 at 11:27 PM

From several media reports, it seemed clear that the relationship between Donghua Liu and Maurice Williamson was more than just a formal MP-Constituent relationship. They appeared to be good friends;

.

Liu, who has close ties with the minister, was arrested in December last year following a domestic violence incident…  He had previously lobbied his colleagues to grant Liu citizenship against official advice. Liu’s citizenship was approved in 2010 by then Internal Affairs Minister Nathan Guy. He later made a $22,000 donation to the National Party. TV3, 1 May 2014

.

National MP Maurice Williamson lobbied a ministerial colleague to give New Zealand citizenship “as fast as possible” to a wealthy businessman – then conducted the ceremony himself the day after citizenship was granted against the recommendation of officials.The urgent VIP ceremony, believed to have taken place in Mr Williamson’s electoral office, is another close link between the former Minister and millionaire property developer Donghua Liu, who has donated $22,000 to the National Party previously. – NZ Herald, 1 May 2014

.

He [Maurice Williamson] later revealed that Liu owned a bach next to his family’s house at Pauanui, and the MP had used the property and performed minor repair work on the house when Liu was in China.“I’m a fan of being a handyman and the house was good to be able to use while we were doing it,” he told Campbell Live.Mr Williamson recommended the neighbouring holiday home to Liu when it went on the market.  He also said he had eaten dinner with Liu as part of a group five or six times. – Otago Daily Times, 2 May 2014

.

When Williamson resigned his ministerial portfolio on 1 May 2014,  Donghua Liu no doubt noticed his friend’s misfortune, and conveniently  supplied his statement to the NZ Herald three days later.

Donghua Liu could not have been too happy at the downfall of his ‘mate’, and was eager to exact revenge against the Labour leader, David Cunliffe.

One of the few remaining questions is; who put him (Liu) up to it? Who could have prompted a migrant businessman, with poor command of the english language, to make a formal statement, and ensure it made it’s way to the Herald’s offices?

It had to be someone well-connected with the National government; who had experience with ‘dirty tricks’; links with media; and who has/had a working relationship with right-wing blogger, Cameron Slater (who, don’t forget, published Jared Savage’s Donghua Liu story on Whaleoil one and a half hours before it appeared on the Herald’s own website!).

I think we all know who fits that ‘job description‘.

6C. NZ Herald

If, as evidence indicates, the Donghua Liu story was a cunningly concocted smear-campaign run by the National Party to discredit David Cunliffe, they needed someone – a willing ‘patsy’ –  to make the allegations of “hidden donations”. That man was Donghua Liu, loyal friend of disgraced Minister, Maurice Williamson.

They also needed a compliant media outlet who could be ‘tipped’ off about Cunliffe’s 2003 letter on behalf of Donghua Liu. That media outlet would be the NZ Herald. More specifically, Jared Savage, who has admitted to regular contact with right-wing blogger, Cameron Slater.

How did Herald Reporter, Jared Savage, know to lodge an OIA request on 16 June 2014 with Immigration Minister Woodhouse’s office, seeking, “Any correspondence, including emails, letters or queries, from any Members of Parliament in regards to Donghua Liu’s immigration status prior to 2005″.

Why was Savage’s OIA request granted within 48 hours – a feat unheard off when it come to this government responding to OIA requests by journalists, bloggers, members of the public, etc. (See:  The OIA Gambit)?

Was the Herald knowingly complicit in a smear campaign against David Cunliffe?

This blogger thinks not.

In which case, what was the Herald’s involvement?

Simply put, National’s “black ops” team  manufactured a story against Cunliffe using a twelve year old letter, and a bogus statement (note; it was not a signed, witnessed affidavit, which has greater legal standing than simply a signed statement) by a friend of Maurice Williamson – Donghua Liu.

Through Jared Savage, the Herald was offered an “exclusive”,  despite having no corroborating evidence nor a second source to back up Liu’s claims – a fact pointed out by the Press Council as a critical mistake. Remember that the NZ Press Council, in it’s decision (see:  The Press Council’s decision) on complaints laid against the Herald, stated;

While they were entitled to rely on such a statement [from Liu] as part of the factual basis when reporting the paper failed to adhere to a basic tenet of journalism…the need to have confirmation from a second source.

There could be no “second source”. Because it was all a concocted lie.

Whether or not the Herald’s editor at the time (Tim Murphy), Shayne Currie, or Jared Savage suspected that the Donghua Liu story was a pack of lies is moot.

What is indisputable is that the Herald was handed – on a plate – an exclusive story that ultimately aided in the destruction of David Cunliffe’s political career.

For the NZ Herald, that was the “pay off”; an exclusive story. They were not going to turn away from such a sensational story – especially when a competitor such as TV3 could run with it.

Shayne Currie and Tim Murphy may have been aware that Liu’s claims were bogus, but they were willing to sacrifice their journalistic integrity to throw caution to the wintry winds of Wellington’s politics and run with it anyway.

The fact that the Herald’s current editor, Shayne Currie, has not made any form of reply to my email indicates that the Donghua Liu Affair  is a story that they would rather quietly ‘went away’.

It is a unusual when a media outlet will not defend it’s own and one has to ask the obvious question – why?

Because the Donghua Liu Affair, as reported by the Herald in June and July last year, was a fabrication from beginning to end.

Otherwise, where is the new ‘evidence’ and ‘details’ promised by then-editor, Tim Murphy? Like Liu’s claims, Murphy’s promises were empty.

.

Addendum1

Tim Murphy was given an opportunity to answer questions relating to the Donghua Liu Affair. A near-identical email to the one sent to Shayne Currie has not been responded to.

Addendum2

On 16 June this year – nearly the exact anniversary of the Herald publishing it’s first Donghua Liu story on 18 June 2014 – all domestic violence charges were dropped against Mr Liu.

.

.

.

References

NZ Herald: David Cunliffe wrote letter supporting Liu’s residency bid

NZ Herald: John Armstrong: Cunliffe’s resignation may be in order

NZ Herald: Businessman gifts $150k to Labour Party

The Dim Post: June Polls – Barnsley Bill

Twitter: Shayne Currie @ShayneCurrieNZH

Whaleoil: BREAKING – David Cunliffe’s career, such as it was, is over [ UPDATED ]

NZ Herald: Key on Liu-Labour Link – More to come

NZ Herald: Under-fire donor gave to Labour too

NZ Herald: Donghua Liu’s new statement on Labour donations

TV3: Maurice Williamson resigns as minister

NZ Herald: Maurice Williamson conducted citizenship ceremony himself

Otago Daily Times: Williamson used Liu’s holiday home

NZ Herald: Editorial – Ministers and immigration shouldn’t mix

Fairfax media: Jason Ede still has Beehive access

NZ Herald: Jason Ede resigns from the National Party after Dirty Politics scandal

NZ Herald: Collins resigns – Jared Savage and Fran O’Sullivan respond

NZ Herald: Domestic violence charges against millionaire businessman dropped

Previous related blogposts

The Donghua Liu Affair:  Damn lies, dirty tricks, and a docile media

The Donghua Liu Affair threatens to unravel – PM and NZ Herald caught up in a dirty trick campaign?

The Donghua Liu Affair: the impending final act and curtain-fall in this smear-campaign

The Donghua Liu Affair: The first step to a complaint to the Press Council

The Donghua Liu Affair: responses from NZ Herald and Prime Minister’s Office – Is the PM’s office fudging?

The Donghua Liu Affair: Evidence of Collusion between the NZ Herald and Immigration NZ?

The Donghua Liu Affair: the Press Council’s decision

The Donghua Liu Affair: The OIA Gambit

The Donghua Liu Affair:  The Players Revealed

The Donghua Liu Affair: One Year On

.

.

.

Dirt Unit.

This blogpost was first published on The Daily Blog on 10 July 2015.

.

.

= fs =

Advertisements

The Donghua Liu Affair – The Players Revealed

24 September 2014 10 comments

 

.

composite header - donghua Liu Affair - v2

.

– Special investigation by Frank Macskasy & ‘Hercules

Speculation that the Beehive office of Immigration Minister, Michael Woodhouse, was behind the release of a letter linking Labour leader, David Cunliffe, with controversial Chinese businessman, Donghua Liu, is supported by Twitter chatter linking Herald editor, Shayne Currie, with Cameron Slater’s Whale Oil blog.

Nothing to see here” Currie’s boss, Tim Murphy, tweeted on 19 June in response to questions about Immigration NZ’s speedy release the previous day of the now infamous  Cunliffe-Donghua Liu 2003 letter to his investigations editor, Jared Savage.

“We seek info, public service tells govt and denies us info. We refine request and get letters. We publish. Pretty standard.”

But there was nothing “standard” about the handling of this OIA request. Made at lunchtime on Monday June 16 it produced a response — which usually takes at least 20 working days —  within 48 hours. Plucked from a file and previously withheld on privacy grounds, the 11-year-old letter was immediately put to use by National’s frontbenchers in the debating  chamber and by the Parliamentary press gallery in the corridors to discredit Cunliffe and undermine his leadership of Labour’s caucus.

Although just a routine check on progress being made on  Donghua Liu’s residency application, signed by Cunliffe as New Lynn MP in March 2003, the letter was touted as evidence of support and advocacy for the controversial Chinese businessman.

[Full Background]

For the Herald, it lent credibility to its investigation into allegations that Liu had made big donations to the Labour Party.

Jared Savage’s investigation had included a request on May 8 for all information that Immigration NZ held on Donghua Liu. After taking three weeks to decide to withhold everything on his file on privacy grounds, the ministry sat on that decision for another three weeks before suddenly agreeing to  release it to Mr Savage at 8.59AM on Monday 16 June.

Although no explanation was given for the sudden u-turn it is most likely that the potential for extracting maximum political advantage from releasing the Cunliffe/Donghua Liu letter became apparent over the preceding weekend.

The resignation of ACT leader John Banks as an MP had taken effect on the Friday (13 June). The filling of the vacancy created in Epsom required a special debate on whether to hold a by- election or wait for the general election on September 20. Gerry Brownlee decided to get it over with, scheduling it for Wednesday afternoon following the weekly General Debate. That meant National faced a torrid afternoon on Wednesday 18 June as Opposition parties combined to hang the Government’s dirty washing all around the debating chamber.

A  diversion would be handy.

First, the response to Mr Savage’s May 8 OIA request had to be cleared away and replaced by a fresh request targeted more precisely at the Cunliffe/Donghua Liu letter. Mr Savage obliged with an email seeking “any correspondence, including emails, letters or queries, from an Members of Parliament in regards to Donghua Liu’s immigration status prior to 2005.” The email was sent at 1.04pm on the Monday and asked for the request to be treated urgently because of “the public interest in this case.”

Just over an hour later, at 2.11pm, a remarkably similar request arrived from TV3’s political reporter, Brook Sabin;

“We’d like to know if any Labour MPs lobbied for Donghua Liu’s residency back in 2005 . . . Cheers.”

A growing army of managers, business advisors, comms people and consultants went straight to work on co-ordinating responses to the two requests. Ironically, although TV3 lodged their request sixty seven minutes after the Herald, Sabin was to scoop Savage by three minutes when the 2003 Cunliffe letter was released just under forty eight hours later at 12.49PM on Wednesday 18 June.

Twitter chatter in the hour leading up to the letter’s release reveals a small network of journalists and right-wing bloggers who knew it was coming. They had their stories already written and were waiting impatiently to hit “send”.

12.10pm: Herald editor, Shayne Currie, starts the count down on Twitter: “Tick, tick, tick . . . keep an eye on @nzherald #scoop.”

.

Shayne Curry - 12.10 - Twitter - NZ Herald - Donghua Liu - David Cunliffe - Immigration NZ

.

The 2003 Cunliffe-Liu letter has not yet been released at this point. No one outside of  Immigration NZ and Minister Woodhouse are supposedly aware of it’s existence. It would not be released for another thirty nine minutes.

At exactly the same moment, an unidentified staff member in the Immigration Minister’s Beehive office in Wellington emails across the Parliamentary complex to Cunliffe’s office with a heads-up. Two documents, Cunliffe’s 2003 letter and a similar one sent five months earlier from Labour’s Te Atatu MP, Chris Carter, are to be released to the media “around 1pm”.

12.12pm: Meanwhile, “Pete” is getting impatient. Described in his Twitter profile as “a fluffer, researcher, reporter, journalist, moderator and deputy editor” for Whale Oil Beef Hooked, “Pete” tweets back at Currie: “We’ve been waiting. Get on with it. #bloodyembargoes.”

.

Peter  - 12.12 - Twitter - NZ Herald - Donghua Liu - David Cunliffe - Immigration NZ

.

12.23pm “Pete” is missing lunch. He asks @Inventory2 [Wanganui right-wing blogger and National Party member, Tony Stuart] and Currie if he has enough time to make himself a sandwich;

.

Peter - 12.23 - Twitter - NZ Herald - Donghua Liu - David Cunliffe - Immigration NZ

.

12.28pm: Currie tells sandwich-seeking “Pete” to “Take your Herald mobile app.

.

Shayne Curry - 12.28 - Twitter - NZ Herald - Donghua Liu - David Cunliffe - Immigration NZ

.

12.30pm: Back in Wellington, ministry staff are racing to get the  letters to the minister’s office. An area manager in Visa Services emails 10 colleagues with the news that a copy of the OIA response to Sabin’s request has been sent to the minister’s office.

12.39pm: The Visa Services area manager reports that he’s “just been advised that the Ministerial consultation has been completed so we will proceed to release.”

12.42pm: The same area manager then emails 10 colleagues to report that the consultation process has been completed and the letters are being released. “I have also asked . . . when we can release the Brook Sabin OIA.”

12.49pm: A business advisor in the ministry’s “Operations Support” team emails scans of the signed response and the two letters to Jared Savage at the Herald. At this point the 2003 Cunliffe and 2002 Carter letters ‘officially’ become public.

12.53pm: Sabin posts a scan of the Cunliffe letter on TV3’s website with a story quoting extensively from it. His story appear four minutes after ImmigrationNZ release the 2003 Cunliffe and 2002 Carter letters to Savage.

12.55pm: “Pete” checks in. He’s had lunch and he’s hot to post the story he’s already written after hearing from Whale Oil. Currie gets the green light and, obviously unaware that the Herald has already been scooped by TV3, tweetsBig political story breaking now . . . what David Cunliffe knew and said about Donghua Liu.”

.

Pete - 12.55 - Twitter - NZ Herald - Donghua Liu - David Cunliffe - Immigration NZ

.

Shayne Curry - 12.55 - Twitter - NZ Herald - Donghua Liu - David Cunliffe - Immigration NZ

.

12.57pm: Cameron Slater posts excerpts from Savage’s story on his Whale Oil blog along with a transcript from a media briefing the previous day on Labour’s KiwiSaver policy when Sabin’s TV3 colleague, Tova O’Brien, asked Cunliffe four questions about Donghua Liu.

12.59pm: Blogger Keith Ng posts the Question and Answer transcript on Twitter, describing it as a “wicked sick burn.”

1.00pm: The Herald’s veteran political correspondent, John Armstrong, posts a comment on the Herald’s website saying Cunliffe “is in deep political trouble. So deep that his resignation  as Labour’s leader may now be very much in order”. Armstrong’s column is written and published on-line eleven minutes after Savage is emailed the 2003 Cunliffe and 2002 Carter letters.

1.46pm: Parliamentary Press Gallery accuse Cunliffe of lying and and being a hypocrite in 8-minute “stand-up” on his way into the debating chamber.

2.00pm: Cunliffe arrives in chamber, met by jeering from National benches. Ministers use the 2003 Cunliffe-Liu letter to attack the Labour leader’s credibility. Two of them (English and Woodhouse) quote directly from TV3’s Question and Answer transcript from the previous day.

On the following day, Thursday 19 June . . .

8.04pm: Herald political editor, Audrey Young, in New York with the prime minister, reports that Key admitted knowledge of the Cunliffe/Donghua Liu letter for some weeks. She says Cunliffe’s denials that he wrote “any such letter” has “thrown his leadership into crisis.”

5.14pm: Herald deputy political editor, Claire Trevett, and political reporter, Adam Bennett, report that Woodhouse had confirmed that his office had informed the prime minister’s office of the letter’s existence within a few days of learning of it on 9 May, the day after Savage lodged his first OIA request — the first of three conflicting accounts from Woodhouse.

Four conclusions

1. This was no ordinary scoop. This was a political dirty trick with journalists as willing participants when they should have been exposing it for what it was. Links between political operatives, bloggers and journalists are inevitable and revealed. Ultimately the credibility of mainstream news depends on  its objectivity, independence and accuracy.

2. While the last-minute scramble to publish the letter before 1pm on the Wednesday depended on its release to the Herald’s  investigations editor at 12.49pm, there is no record of its  release to TV3’s political reporter. There is no paper trail, except a few references in internal emails. If it didn’t come from the ministry, it must have come from the minister.

3. The production and circulation of the Question and Answer transcript, required to support the — false — claim that Cunliffe had lied or suffered serious memory loss, remains a mystery. Blogger Keith Ng’s instant judgment on it as a “wicked sick burn” is more than just a smart turn of phrase.

4. Nicky Hager’s chapter on the Cunliffe/Donghua letter in ‘Dirty Politics’ refers to a blogger called “Barnsley Bill”, who – on the day before the Cunliffe-Liu story “broke” on 18 June in the Herald –  made this cryptic remark on Danyl McLauchlan’s blog, “The Dim Post;

Within 24 hours the poll are going to be the least of David Cunliffes problems.
Keep an eye on the herald website, we are about to see pledge card theft relegated to second place as the biggest labour funding scandal.

Comment by Barnsley Bill — June 17, 2014 @ 10:21 am

Followed the next day with this;

Pascals Bookie..
There ya go. http://www.nzherald.co.nz/nz/news/article.cfm?c_id=1&objectid=11276510
Boom.
Now wait for the 100k bottle of wine to drop

Comment by Barnsley Bill — June 18, 2014 @ 1:02 pm

“Barnsley Bill’s” reference to “the 100k bottle of wine” was made before the Herald published allegations of Liu spending $100,000 on a bottle of wine to the Labour Party. (Allegations which have since been re-tracted by the Herald.)

Subsequent questions put to  “Barnsley Bill” have yielded no sensible answers, and his/her responses have been evasive. (Ref.)(Ref.)(Ref.)(Ref.)

Maintaining his cryptic game-playing,  “Barnsley Bill” referred on “The Daily Blog” to “look to Kerikeri for the leak” – which he pointedly repeated. Kerikeri is in the Northland Electorate. Northland is National MP, Mike Sabin’s electorate.

Mike Sabin is TV3 journalist, Brook Sabin’s father.

These are the people who knew about the 2003 Cunliffe letter before it was made public under  OIA requests on 18 June. Those OIA requests were ‘smoke-screens’ as TV3, NZ Herald, and Whaleoil already had the documents, or had been informed of their content.

Those letters were provided by the Office of the Minister for Immigration.

Under Savage’s OIA request there was a deliberate, pointed paper-trail trail by Ministry officials. No doubt the civil servants involved had an idea what their Minister was up to, and wanted plausible deniability in case any investigation resulted. By contrast, no such paper trail exists to explain how Brook Sabin obtained his copy of the 2003 Cunliffe letter. Minister Woodhouse was clumsy.

This could have come directly from the Minister’s office.

As the Twitter discussion and “Barnsley Bill’s” cryptic, prescient, comments  indicate, there were several people “in the loop” to what was clearly a calculated, planned, – if rushed – political trap and public smear campaign. Clearly, these people did not expect anyone to notice their public conversation.

Organised from a  Minister’s office; with involvement by Cameron Slater,  and with TV3 and NZ Herald complicity, David Cunliffe walked into that trap.

The truth is only now coming out.

Put the whole Twitter conversation together, and it is abundantly obvious that those involved knew that the story was coming out  prior to the Ministry releasing the 2003 Cunliffe and 2002 Carter letters.

Herald Editor, Shane Currie certainly had fore-warning.

.

Shayne Curry - Twitter - NZ Herald - Donghua Liu - David Cunliffe - Immigration NZ

.

 

.

.

.

Acknowledgement

Appreciation to ‘Hercules‘ for providing  information and filling in the gaps. Without your in-put, this story would never have come it.

.


 

 

References

Wikipedia: Shayne Curry

Document Cloud: David Cunliffe-Liu-Immigration NZ 2003 letter

Document Cache: Jared Savage OIA request 16 June 2014

Document Cache: Jared Savage OIA request declined 8 May 2014

Parliament Hansards: Daily debates – Volume 699, Week 75 – Wednesday, 18 June 2014

TV3: Cunliffe’s links to Liu (see video)

NZ Herald: Businessman gifts $150k to Labour Party

Document Cache: Jared Savage OIA request extension-approved 16 June 2014 8.59AM

Radio NZ: John Banks to resign from Parliament

Document Cache: Jared Savage – Immigration NZ – new OIA request – 16 June 1.04PM

Document Cache: Brook Sabin – TV3 – Immigration NZ – OIA request –  16 June 2.11PM

NZ Herald: David Cunliffe wrote letter supporting Liu’s residency bid

Document Cache:  Release of OIA to Jared Savage – covering email – 18 June 2014 – 12.49PM

Document Cache: Chris Carter – letter – 3 October 2002

Twitter: Pete – 12.12PM

Twitter: Pete – 12.23PM

Twitter: Shayne Currie – 12.28PM

Wanganui Chronicle: Wanganui man outed in Hager’s book

Document Cache: ImmigrationNZ Area Manager to 10 colleagues – 12.30PM

Document Cache: Immigration NZ – 18 June – 12.39PM

Document Cache: Immigration NZ – 18 June – 12.42PM

Twitter: Pete – 12.55PM

Twitter: Shayne Curry – 12.55PM

Twitter: Shayne Currie @ShayneCurrieNZH

Whaleoil: BREAKING – David Cunliffe’s career, such as it was, is over [ UPDATED ]

TV3: Tova O’Brien’s four questions to David Cunliffe, 17 June

Twitter: Keith Ng –

NZ Herald: John Armstrong: Cunliffe’s resignation may be in order

NZ Herald: Key on Liu-Labour Link – More to come

NZ Herald:  National denies dirty tricks campaign against Cunliffe

The Dim Post: June Polls – Barnsley Bill

The Dim Post: Entities – Barnsley Bill

NZ Herald: Donghua Liu’s new statement on Labour donations

The Daily Blog: EXCLUSIVE: Was the Donghua Liu Affair another example of Dirty Politics?

Mike Sabin

Previous related blogposts

The Donghua Liu Affair:  Damn lies, dirty tricks, and a docile media

The Donghua Liu Affair threatens to unravel – PM and NZ Herald caught up in a dirty trick campaign?

The Donghua Liu Affair: the impending final act and curtain-fall in this smear-campaign

The Donghua Liu Affair: The first step to a complaint to the Press Council

The Donghua Liu Affair: responses from NZ Herald and Prime Minister’s Office – Is the PM’s office fudging?

The Donghua Liu Affair: Evidence of Collusion between the NZ Herald and Immigration NZ?

The Donghua Liu Affair: the Press Council’s decision

The Donghua Liu Affair: The OIA Gambit

 


 

.

Vote and be the change

 

Above image acknowledgment: Francis Owen/Lurch Left Memes

This blogpost was first published on The Daily Blog on 19 September 2014 as “The Donghua Liu Affair – how the NZ Herald played their part in #dirtypolitics

.

.

= fs =

20 May: End of the Week Bouquets, Brickbats, & Epic Fails

.

– End of the Week Bouquets, Brickbats, & Epic Fails –

.

Frank Macskasy - blog - Frankly Speaking

.

Think Tank

TV3’s current affairs “chat” show,  “Think Tank” is  hosted by John Tamihere, on Sunday mornings. This half hour programme discusses critical issues confronting our nation, but in a low-key, constructive manner. There are no flashy graphics; no distracting backgrounds; and the guests are encouraged to offer their views without being talked over by other guests or the host.

The only slight criticism? that this excellent show is “ghettoised” on Sunday mornings (alongside TVs’s “The Nation” and TVNZ’s “Q+A”).

It would be a radical moment in our media history if “Think Tank” (as well as “Q+A” and “The Nation”) were re-scheduled for prime-time evening viewing. The public might actually be exposed to intelligent viewing for a change.

Shayne Currie (Editor, New Zealand Herald)

Who tweeted   (@ShayneCurrieNZH), ‘We wouldn’t want to be populist now would we Mr Key‘, after Dear Leader whinged on Newstalk ZB that  “the media are in a more aggressive and hostile mood towards us” . Key singled out the Sunday Star Times and NZ Herald  for special criticism.

Nice one, Shayne.  Sometimes it takes a gentle reminder for politicians to understand that the Herald is not Pravda, nor is  Sunday Star Times New Zealand’s own Izveztia.

AFFCO workers

Locked out by their employers, the Talley Brothers – millionaire businessmen  – who are hell-bent on driving down  staff’s wages and destroying the Meatworkers Union.

The AFFCO meatworkers are ordinary New Zealanders – they could be any one of us – who have been harrassed and persecuted by the Talleys.

In a display of sheer courage that our ANZAC forebears would be proud of, the workers have faced up to the bullies who are their employers.

These brave men and women should be hailed as true Kiwi battlers.

An incoming Labour-led government should not forget the AFFCO workers when they next review employment legislation.

.

Frank Macskasy - blog - Frankly Speaking

.

Paula Bennett (National MP

For planning to force welfare recipients to immunise their children for no other reason than they are receiving welfare assistance from the State. This has to be the worst case of State coercion since military conscription.

If National wants everyone immunised, by law, then make it compulsory for everyone. Yeah, right! There would be rioting in the streets, and this rotten government would fall within a week.

But it’s fairly obvious that Key, Bennett, and their  misguided mates are exploiting the vulnerability of New Zealanders who happen to be on welfare, for their own political ends.

This country’s economy is in dire straits; we are stagnating; unemployment is on the up; and kids are starving and going through pig-slop buckets to get a feed. Plus on top of that numerous scandals and dodgy deals, and National is desperate to focus public attention elsewhere.

In the 1930s, the nazi government used gypsies and jews as scapegoats.  We can’t use jews – Israel would kick Key’s sorry arse to the curb. And we don’t have gypsies.

But we do have welfare beneficiaries, and the public doesn’t mind if they’re ‘bashed’ around a bit.They are the 1930s “jews”  of our society.

This is shameful. For a New Zealand government to demonise a sector of the population in such a  cynical manner  is unforgivable.

Pita Sharples (Maori Party)

For citing that there had been a number of gains for Maori the upcoming budget, such as  “funding for treatment of cancer, funding for tackling rheumatic fever…”

Yes, Mr Sharples – but at the expense of raising prescription charges from $3 to $5, which will hurt welfare beneficiaries, superannuitants, and low income earners the hardest. Many of whom already have to make hard choices whether to pay the rent and electricity bill, or cut back on food, medicines, etc.

Many of those low-income earners are the Maori Party’s constituents.

By any definition, that is not a “gain”, Mr Sharples. This is robbing Pita to pay Paul.

Wally.

ACT Party

For not distancing itself from racist bigot, Louis Crimp, and returning his $125,520 donation.  Is ACT so desperate for funds that it willingly accepts money from a person who believes,

I don’t give a stuff what I’m called. You have to look at the facts and figures. This is the problem with New Zealanders. Most of them dislike the Maoris intensely – I won’t say hate – but they don’t like to say so.”

At what point does a Party draw a line and refuse to accept financial support because the donor is just so repugnant?

Act’s president, Chris Simmons, said he disagreed with Mr Crimp but respected his right to have a view,

One of the beauties of the Act Party is we believe everyone should have their say.”

That may be, Mr Simmons. But by accepting a racist’s money, you are giving tacit approval to their abhorrent prejudice.

It’s called tarred by association.

Think about it.

.

And for the final category, the Epic Fail of the Week,

.

.

Louis Crimp

Businessman and bigot.   Unfortunately, he may not be alone is holding such racist views.

We have a long way to go, in this country.

.

.

= fs =